Welkom Extra's

Over de bond van beveiligers Amerikaanse vliegvelden

Trump ontmantelt vakbonden

Jenny Brown (1)

In 2011 wisten de werkers die in de Verenigde Staten voor de veiligheid zorgen van de passagiers en de vliegvelden, een vakbond op te richten. Na tien jaar organiseren, kwam uiteindelijk de erkenning door het ministerie van Binnenlandse Veiligheid. Dat liep via de afdeling "Transportation Security Administration": TSA. In maart 2025 kregen de 47.000 TSA-werkers te horen dat het in mei 2024 door hun bond vernieuwde contract door de Trump-regering was opgeblazen. Een contract dat tot 2031 zou gelden. Over de betreffende mededeling mailde een TSA-werker: het leek afkomstig van een tiener blogger die schrijft over iemand die hij niet mag.

Het ministerie stopte onmiddellijk elke financiële steun aan de bond en gaf de kaderleden de opdracht direct terug te keren naar de taken waarvoor zij waren aangenomen. Dat is het waarvoor je hebt gevochten. Met de snelheid van een e-mail wordt zonder enige kennisgeving je bestaan verwoest, zei Joe Shuker die twintig jaar geleden betrokken was bij de opbouw van de vakbond.

De rot keert terug

Plotseling zonder vakbond, komen de ellende en de rot snel terug, zei Lowell Denny, in Austin, Texas. Zaterdagmorgen zei het management dat we ons niet ziek moesten melden. Ze zijn terug bij hun oude positie, we zullen ze in de gaten houden, zei Denny, die twintig jaar voor TSA werkt op vijf verschillende luchthavens. Hij herinnerde zich hoe, voordat werkers een contract met anciënniteitsregels hadden, managers hun favorieten een top rooster gaven.
In San Diego lachte de assistent-directeur van de landelijke veiligheidsdienst ons uit: jullie hebben geen vakbond meer, vertelde Bobby Orozco, voorzitter van de lokale afdeling van Zuid Californië. En direct was er helemaal geen klachtenprocedure meer.

werkers op de luchthaven
Labournotes

Foto: Jim West

Denny: Het management beëindigde onmiddellijk een veelgebruikt systeem voor het ruilen van diensten dat in het contract is vastgelegd en dat ons in staat stelt tijd vrij te maken voor belangrijke gebeurtenissen in je leven.
Ik zat in het onderhandelingsteam dat het ruilen van diensten regelde, zei Shuker die vijftien jaar voorzitter was van de lokale afdeling in Philadelphia. Het was mooi om iemand jouw dienst te kunnen geven. Stom van het management, het hielp ons geen ziekteverlof op te nemen, dus waren er minder menen afwezig. Ach, ze willen gewoon de baas zijn.
Er is nog meer 'rot'. Op veel luchthavens is de eerder geplande inschrijving voor diensten in het drukke zomerseizoen geannuleerd. Werkers vermoeden dat dit betekent dat het anciënniteitssysteem dat in het contract was vastgelegd, wordt ontmanteld.

Zorgvuldig geplande aanval

Normaal gesproken zou de betrokken bondsafdeling tegen de beslissing van het management in beroep gaan bij de afdeling van het ministerie die de vakbond in 2011 formeel heeft erkend. Maar de regering Trump ontsloeg op 11 februari onrechtmatig de voorzitter van deze autoriteit en de twee overgebleven leden kunnen geen zaken doen, omdat ze geen quorum hebben.

Alles wat er vandaag gebeurt, was gepland, zei Gilbert Galam, secretaris van een bondsafdeling in Sacramento, Californië. Onze tegenstanders hebben echt hun huiswerk gedaan, toen ze besloten de vakbond te laten barsten. Zo ontsloeg Trump, direct na zijn aantreden de directeur van TSA, David Pekoske die hij in 2017 had aangesteld. Pekoske zat midden in zijn tweede termijn van vijf jaar.

Foute redeneringen

In de mededeling van de TSA-leiding werd beweerd dat de vakbond moest worden opgeheven vanwege de belemmering van personeelsbeslissingen. Belachelijk genoeg beweerde ze dat het bedrijf meer mensen fulltime vakbondswerk laat doen dan controletaken laat uitvoeren op 86 procent van onze luchthavens. In werkelijkheid werkten voor de vakbond 168 fulltime en 25 parttime vertegenwoordigers in 'officiële tijd' die 46.600 leden van dienst waren, volgens Orozco. In Philadelphia waren er vier vakbondsvertegenwoordigers tegen zo'n 800 functionarissen, aldus Shuker.

Als er sprake was van misbruik bij ziekteverlof, zei Denny, had het management het recht om verlofbeperkingen op te leggen. Maar ook dat is allemaal verdwenen. Werkers zeiden dat die domme, nieuwe eisen eerder een obstakel vormen om het werk te doen. Weet je, dus zoek je naar 'bommen'. En nu maak je je zorgen over 'Oh, laat me die maar aan Elon Musk geven', zei Shuker. Ze moesten mensen van de werkvloer slepen om dat te doen.Maar het is helemaal gestoord om het contract op te zeggen, zei Denny: Er zijn geen regels meer over wat dan ook.

Eindelijk loonsverhoging

Het was de vakbond die stabiliteit bracht op de werkvloer, zei Shuker. Met betere arbeidsregels door het congres te pushen om beveiligers op hetzelfde loonschema te krijgen als andere federale werkers. Vóór een recente loonsverhoging was het verloop van TSA 20 tot 25 procent per jaar, het hoogste in de federale overheid. Alleen al in Philadelphia verloren ze tweehonderd beveiligers per jaar. Shuker: Mensen verlieten TSA om bij een ander bedrijf op de luchthaven te gaan werken, omdat het loon en de uren beter waren. Het resultaat was veel verplichte overuren voor degenen die bleven. Shuker: Ook het verloop was duur. De opleiding van een nieuwe beveiliger kost zo'n 40.000 dollar.

De loonsverhoging in 2023 bedroeg voor sommige werkers 30 procent. Maar het loon was niet het enige dat het verloop verminderde. Mensen hadden sinds de vakbond in 2011 niet alleen het gevoel dat ze goed betaald kregen, maar ook dat ze rechten opbouwden, zei Orozco. Er was een licht aan het einde van de tunnel. Het feit dat de leiding nu vertelt de vakbond te hebben uitgeschakeld, komt erop neer dat ons een grondwettelijk recht is ontnomen.

Eindspel is privatisering

Werkers hebben 'screenshots' bekeken van de pagina's van het beruchte Project 2025 ("Mandaat voor leiderschap''), uit te voeren door Trump en Musk. Daarin wordt een plan beschreven om de overheidsdienst TSA te privatiseren. We weten wat hun bedoeling is, omdat de blauwdruk al was geschreven in Project 2025 en voor iedereen zichtbaar is, zei Orozco. En nu zien we het in de praktijk.
De beveiliging van luchthavens was volledig privaat vóór de aanslagen van 11 september 2001 ("11/9"). Verschillende werkers vertelden dat ze dachten dat het lappendeken van winstgevende systemen de aanslagen van 11/9 mogelijk maakte.
Daarom hadden we een nationaal systeem nodig, dat niet op winst uit is, zei Orozco. Onze boodschap aan het Amerikaanse volk is dat we er niet zijn om winst te maken. We zijn er om te zorgen dat u veilig bent, dat u veilig thuiskomt en dat uw gezin veilig thuiskomt.

TSA werd in 2001 opgericht om de beveiliging van luchtvaartmaatschappijen te herzien. Het aantal werkers is een kwart van de mensen die in dienst zijn van het ministerie voor Veiligheid. Door hun vakbondsrechten en via hun contributies hielpen zichzelf en hun collega's te verdedigen tegen disciplinering en discriminatie, gebruikmakend van de kleine speelruimte die de richtlijnen van het management mogelijk maakte. Ze verzetten zich tegen belachelijke regels, zoals één die voorschreef dat je geen ziekteverlof kon opnemen na een vrije dag.
Maar sommige werkers kregen te maken met disciplinaire maatregelen, omdat hun normale schema bestond uit twee dagen van tien uur gevolgd door een vrije dag. Elke ziektedag die ze probeerden op te nemen, was per definitie naast een vrije dag. Ze moesten zelfs vechten voor gratis parkeren in een tijd waarin het beginsalaris ongeveer 12 dollar per uur was en parkeren op stedelijke luchthavens 30 dollar per dag kon kosten.
Tegen de tijd dat ze het recht op een vakbondsverkiezing wonnen, had de bond afdelingen op 38 luchthavens. De werkers wonnen hun verkiezing en werden door het ministerie in 2011 erkend als vakbond. Maar pas in 2021 bood de regering-Biden maatregelen die leidden tot een grote loonsverhoging die het verloop verminderde.

Geen paniek

Wat is het advies van Orozco (voorzitter lokale afdeling Zuid California) aan zijn collega's? Raak niet in paniek, terugdenkend aan hun decennialange inspanning om zich te verenigen. We doen het opnieuw zoals de vorige keer, en eerder. Hij zei dat de vakbond samenwerkt met andere bonden in de luchtvaart: stewardessen, piloten en luchthavenwerkers om een verenigd front te vormen. Ik ben best enthousiast om de uitdaging aan te gaan, zei Galam (Sacramento, Californië), maar het voelt alsof de kansen tegelijkertijd tegen ons zijn.

Inmiddels zijn leden die zich - ondanks de gestolen erkenning - aanmelden, snel geregistreerd via een elektronische contributie. Galam: Bovendien vroegen veel mensen hoe ze betrokken kunnen raken.

Beveiliging in gevaar

Tijdens de vorige Trump-regering moesten veiligheidswerkers meer dan een maand onbetaald werken vanwege een gevecht, 2019, in het Congres over de financiering van een 'grensmuur'. Na weken zonder salaris steeg het aantal ziekmeldingen enorm. Sommige werkers hadden geen geld voor benzine of de kinderopvang, anderen maakten bezwaar tegen het gedwongen gratis werken. Terminals in Miami en Houston moesten sluiten. Vluchten stagneerden.

De sluiting eindigde toen de onrust zich verspreidde naar de verkeersleiders, waardoor de luchthavens nog verder in de problemen kwamen. Sara Nelson, voorzitter van de bond van stewardessen, riep op tot een algemene staking, omdat ze vond dat zij en de passagiers in onveilige situaties kwamen door de opgeroepen stress. Deze dagen zei Nelson dat de huidige maatregel van de regering verschrikkelijk is voor de luchtvaartbeveiliging en iedereen die afhankelijk is van veilig reizen. Het is een grove aanval op de rechten van werker die ons allemaal in gevaar brengt.

verkiezingen afge
Foto: AFGE


(1) Gepubliceerd in Labor Notes, 11 maart 2025. Titel: Trump Tries to Blow Up Airport Screeners Union. Vertaling/bewerking: Hans Boot.