Welkom
Ingezonden
Solidariteit "ingezonden"

Kleine aanvulling op commentaar 271

Met data kan Marktplaats hypes voorspellen

Ontleend aan: Reinier Kist/Yordi Dam 1

Marktplaats - na nu.nl de grootste Nederlandse website - verzamelt een berg aan gegevens over zijn bezoekers. NRC Q kreeg exclusief toegang tot een selectie geanonimiseerde data en vroeg zich af: wat zeggen de big data van Marktplaats over Nederland?

Voor Marktplaats (sinds 2004 eigendom van eBay) is het hoge bezoekersaantallen cruciaal voor de advertentie-inkomsten; 80 procent daarvan is gratis. Marktplaats verdient geld met advertenties voor duurdere rubrieken als auto's (15,50 euro voor een advertentie voor twee weken, sommige merken zijn duurder) en huizen (25 euro voor een huizenadvertentie voor twee weken).

Wat we zoal leerden?

Dat: 'gratis' het hele jaar door het populairste trefwoord is op Marktplaats, behalve als het een tijd heeft gevroren in het land. Alleen dan is een ander woord populairder: 'schaatsen'.

Dat: de omvang van de handel op Marktplaats 8 miljard euro bedraagt (groter dan de waarde van de economie van Macedonië).

Dat: het CBS zo geïnteresseerd is in data van Marktplaats dat het 60.000 euro neertelde voor het beschikbaar maken ervan.

Dat: op Marktplaats is te zien hoe de Nederlandse economie ervoor staat. Op het hoogtepunt van de crisis handelden mensen twee keer zoveel in tweedehandskleding als daarvoor.


1 Overgenomen uit: NRCQ, 5 maart 2015. Zie ook: vimeo.com/121264175 (terug)