Welkom
Ingezonden
Solidariteit "ingezonden"

Brede havenstaking in Portugal

Voor een vast contract

Pedro Friere/Thomas Brace 1

In Portugal staakten de dokwerkers het afgelopen jaar incidenteel. Gebeurtenissen die de meerderheid van de bevolking grotendeels ontgingen. Maar op 5 november kondigden de havenarbeiders van Setúbal (een kleine havenstad ten zuiden van Lissabon) een algehele staking af (en geen beperkte zoals gebruikelijk is).

Ze demonstreerden aan de ingang van de haven, blokkeerden de toegang en lieten niemand meer in of uit. In andere havens werd uit solidariteit overgegaan tot het weigeren van overwerk. Dit leverde meteen veel commotie en aandacht op vanwege de rol die de haven speelt voor de AutoEurope fabriek van Volkswagen.

Internationale solidariteit

Volkswagen zette druk op de overheid om in te grijpen, nadat de bedrijfsdirectie eerder al had gedreigd naar elders te vertrekken. Er zou geen plaats meer zijn om de voorraad auto's te stallen. Waarop de verantwoordelijk minister voor Zeevaart een open brief opstelde, waarin ze haar steun uitsprak aan de eisen van de havenarbeiders, een oproep deed om te onderhandelen en verklaarde dat het tijd werd om af te stappen van de flexcontracten. Volgens de havenautoriteiten was er echter geen sprake van precaire arbeidsverhoudingen. Volkswagen ging verder in de aanval door agressief op zoek te gaan naar andere havens zoals Leixões (bij Porto).
In de reguliere media werd een tamelijk hysterische campagne tegen de dokwerkers gevoerd. Ze zouden de nationale economie schaden en buitenlandse multinationals het land uit jagen. 2 Vervolgens gaf op 22 november 2018 de regering aan de politie de opdracht op te treden tegen de stakers en om bussen met stakingsbrekers binnen te loodsen.

De eisen van de stakers kwamen er simpelweg op neer: 'we willen een vast contract op basis van een collectieve overeenkomst.' De staking bleef ook na de politieacties van kracht en Duitse arbeiders bij Volkswagen kwamen in actie om solidariteit te betuigen.
Uiteindelijk werd vlak voor kerstmis een voorlopig akkoord met de stakers bereikt, waarbij 56 flexwerkers een vast contract kregen aangeboden. De 'overwerkweigering' in de havens van Lissabon, Setúbal, Sines, Figueira da Foz, Leixões, Caniçal (Madeira), Ponta Delgada en Praia da Vitória (Azoren) werd tot het eind van de maand volgehouden. Al die tijd had Volkswagen zijn auto’s niet kunnen vervoeren en stonden er zo'n 20.000 vehikels op transport te wachten.

Foto stakers

1 Eerder, 2 januari 2019, gepubliceerd in Freedom News: freedomnews.org.uk; vertaald door Globalinfo: globalinfo.nl (terug)
2 Zie: www.facebook.com/Dockersfight
Zie voor een solidariteitsverklaring van onder andere de International Transport Workers' Federation: www.itfglobal.org - ITF, ETF and ver.di stand in solidarity with the dockers from the port of Setubal/
Zie voor een beschouwing over de historische achtergrond van de staking: raquelcardeiravarela.wordpress.com - The biggest strike of precarious workers: the dockworkers struggle at the Port of Setúbal, Portugal (terug)