Parkeerplaats bij Darmstadt

Vrachtwagenchauffeurs in (honger)staking

Globalinfo (1)

Al twee maanden staan meer dan honderd vrachtwagenchauffeurs met hun voertuig op een parkeerplaats bij Gräfenhausen, aan de A5 bij Darmstadt. Ze zijn gaan staken om achterstallig loon te eisen van het Poolse transportbedrijf waar ze voor werken. De goederen worden vervoerd voor grote en vermogende bedrijven als Audi, Porsche, Red Bull, DHL en IKEA.

eisen vrachtwagenchauffeurs
bon Global info

De actie is een vervolg op een vergelijkbare staking in het voorjaar tegen hetzelfde Poolse bedrijf, Mazur. Toen probeerde het bedrijf de staking te breken door een knokploeg op de stakers af te sturen en de vrachtwagens weg te slepen. De overval mislukte en vakbonden en lokale anarchistische activisten kwamen de stakers te hulp. Na drie weken actie lukte het toen om het achterstallig loon uitbetaald te krijgen. Nu lijken de bazen van Mazur niet te willen buigen.

stakende vrachtwagen chauffeurs
Nieuwsblad Transport, foto Edwin Atema

Hongerloon

Eén van de mensen die de stakers ondersteunt, is de Nederlander Edwin Atema die een initiatief is gestart waar ook de FNV aan meedoet om de slechte arbeidsomstandigheden door schijnconstructies bij onderaannemers in de vrachtwagensector aan te pakken. Daardoor kunnen chauffeurs voor soms één euro per uur rijden. Ze komen veelal uit Oezbekistan, Oekraïne, Kazachstan en Tadzjikistan. Het Poolse bedrijf Mazur heeft een aantal dochterondernemingen met vestigingen in die landen. De chauffeurs tekenen tegen een hongerloon contracten, maar krijgen vaak geen cent uitbetaald.
Sinds enkele dagen zijn dertig van de honderd vrachtwagenchauffeurs in hongerstaking gegaan, omdat Mazur niet over de brug komt en hun gezinnen thuis geen inkomsten hebben.

De actie begon op 18 juli, toen vier chauffeurs hun vrachtwagens parkeerden en in staking gingen, omdat ze al maanden geen loon uitbetaald hadden gekregen. In de loop van de tijd tijd hebben dus honderd collega's zich bij hen gevoegd. Het concern Mazur (met als dochterondernemingen Lukmaz, Agmaz en Imperia) is zo'n 500.000 euro aan achterstallig loon aan de chauffeurs schuldig.
De solidariteit met de chauffeurs ter plekke is aanzienlijk, maar ze zitten daar onder primitieve omstandigheden. Onlangs kregen ze 20.000 euro van een Oostenrijkse tussenhandelaar die goederen in de vrachtwagens had zitten en die kwam halen, maar het geld direct aan de chauffeurs gaf.

stakende vrachtwagen chauffeurs
bron FAU

Ook de Anarchistische vakbond FAU zamelt geld in en is ter plekke om solidariteit te betuigen. Maar de nood is groot onder de chauffeurs. Ze zitten feitelijk vast, zonder geld kunnen ze niet weg en de hongerstaking is een dramatische kreet om steun.

Naschrift, Solidariteit 4 oktober 2023 (2)

De staking is op 30 september beëindigd. Een aanzienlijk deel van de eisen is onder barre omstandigheden binnengehaald:

- Volgens Edwin Atema, werkzaam bij de FNV, is een groot gedeelte van het achterstallige loon uitbetaald. Hoeveel precies is niet bekend. Het Duitse nieuws die Tageschau meldt dat volgens de Duitse vakbond DGB niet de transportondernemer heeft betaald, maar 'sociaal bewuste' spelers in de leveringsketen.

- De ondernemer heeft alle aanklachten tegen de chauffeurs laten vallen en heeft ook vastgelegd niet achteraf met nieuwe te komen.

Atema: De staking heeft de problemen in de branche onder het voetlicht gebracht, waaronder loonachterstand en schending van mensenrechten.


(1) 26 september 2023. Steun steun GLOBALINFO.nl
(2) bronnen Tageschau en NU.NL