Boycot door International Transport Workers' Federation

FNV Havens vreest aanklacht

Globalinfo (1)

De internationale bond van havenarbeiders, International Transport Workers' Federation (ITF), heeft zijn leden op de hele wereld opgeroepen (Solidariteit) geen schepen of lading uit Rusland te lossen. In Nederland, met Rotterdam als grootste haven van Europa voor schepen uit Rusland, wordt daar eerst een juridische slag om geleverd.

Zowel Source Material als The Guardian berichten over de situatie in Rotterdam en de boycot door havenarbeiders in Engeland en Nederland. Vrijdag 4 maart maakten Rotterdamse havenarbeiders bekend geen Russische schepen te willen lossen en zich voor te bereiden op de juridische gevolgen voor de oliebedrijven en scheepseigenaren.

Dreigende boete

Naast de elf tankers die (begin maart) met olie of olieproducten op weg zijn naar Rotterdam en daar binnenkort aankomen, staan er nog zo’n veertig gepland. Nederlandse havenarbeiders willen weigeren de schepen uit te laden, maar vrezen juridische gevolgen en hebben daarom advocaten ingeschakeld. De tankers vervoeren voor een deel vloeibaar aardgas. Dat is hetzelfde gas dat door de pijplijn gepompt wordt, maar een deel wordt dus met tankers vervoerd.

Niek Stam, bestuurder FNV Havens (Source Material): Er zit bloed aan deze olie, bloed aan deze kolen en bloed aan dit gas. We zijn aan het uitzoeken hoe we kunnen boycotten zonder een enorme boete bij de rechter te riskeren. Een complicatie is dat de Britse regering Russische schepen heeft geweerd, maar de Nederlandse regering niet. Stam is bang te worden aangeklaagd door Russische zakenlieden of Nederlandse oliemaatschappijen die zijn vakbond failliet zullen laten gaan, als hij de dokwerkers aanmoedigt Russische ladingen te weigeren voordat zijn regering optreedt.

Eén lijn

Opmerkelijk is de stellingname van de kleinere vakbond CNV. Woordvoerder Wouter de Jong: we kunnen niet zomaar een standpunt innemen in een boycot. Dit besluit om olietankers uit Rusland te boycotten is een probleem voor het bedrijf dat handel drijft met Rusland. Als dokwerkers van het CNV zouden overgaan tot een boycot, zullen ze geen steun krijgen. Normaal gesproken zouden we hen niet steunen, het valt buiten onze processen. Als vakbond kunnen wij geen actie of oorlog tegen een andere natie steunen. Dat zou een standpunt innemen zijn.

Stam merkt nog op dat het belangrijk is dat Europese landen hier één lijn trekken, omdat de schepen anders doorvaren om elders gelost te worden. Een grote tanker met Siberisch aardgas, bestemd voor de haven van Isle of Grain in het zuidoosten van Engeland, is uitgeweken naar Frankrijk, nadat de Britse minister van transport verklaard had dat Russische schepen geweerd werden. President Macron, Frankrijk is momenteel voorzitter van de Europese Unie, heeft opgeroepen tot een conferentie volgende week over een mogelijk embargo tegen verschepingen van Russische olie en gas.

(1) Gepubliceerd 9 maart 2022. Globalinfo – www.globalinfo.nl wil graag donateurs.